גינות קטנות, צמחים קטנים – אכילאה.

גינות קטנות דורשות צמחים קטנים, גננים רבים מעדיפים עבודה מהירה וקלה ומכניסים לגינות קטנות צמחים גדולים, מלבד קושי התחזוקה שתפיסה זאת מייצרת (הטעות הקלאסית היא בוגנוויליאה עליה כתבתי בשתי טעויות קרדינליות), אנחנו מוצאים עצמנו בסופו של יום עם עשרה מינים. טוב אולי תריסר.

יתכן שפסטה ברוטב עגבניות חריף זה דבר טעים אבל אין סיבה שנאכל זאת מבוקר עד ערב. לגיוון יש טעם נפלא, אם נכון הדבר למוזיקה, אמנות, קולנוע ובישול אז מדוע שלא יהיה גם בגינון?

אך לשם גיוון בגינה קטנה עלינו להיעזר בצמחים קטנים, מרווה רפואית למשל היא אינה כזאת על אף תשוקתנו העזה אליה, ונכון הדבר ללואיזה, יסמין, עוטרה (פלרגון חריף) ועוד מינים רבים שניתן לראות כמעט בכל גינה מקומית. הם מכסים שטחים גדולים, בין מטר וחצי לארבעה כל אחד. התרגלנו למספר מינים מצומצם ואנו חוזרים אליהם פעם אחר פעם. למה? ככה. אבל אפשר גם אחרת, ישנם מינים רבים אשר גודלם אינו עולה על 40-50 ס"מ חלק אפילו קטנים יותר, זה דורש תשומת לב, זה דורש גם השקעה כספית אבל התוצאה שונה לחלוטין, היא קרובה יותר לסובב אותנו באופן טבעי (בתחום הגיאוגרפי הצר שאנו מכנים "ישראל" ישנם למעלה מאלפיים ושש מאות מינים).

לדוגמה הנה מספר מינים של אכילאה. אך מראש אני מזהיר כי על אף גובהם הצנוע, לחלקם אין גבול רוחבי, כמו בני אדם יש להם נטייה לכיבוש שטחים ללא קץ.

אימפריאליזם - לאחמדניגאד יש זכויות היסטוריות קודמות לעבאס והניה.
אימפריאליזם - לאחמדניג'אד יש זכויות היסטוריות קודמות לעבאס והניה.
דיס-פרופורציה מוחלטת, אימפריאליזם של בוגנווילאה בגינה פרטית, מגוון מינים אפסי.
דיס-פרופורציה מוחלטת, אימפריאליזם של בוגנווילאה בגינה פרטית, מגוון מינים אפסי.

לאכילאות פרחים שבדרך כלל נשארים זקופים על עמוד התפרחת גם לאחר התייבשותם, לא אחת שמעתי תלונות מבעלי גינות על המראה היבש שתפרחת זאת יוצרת ובהחלט יש להתחשב בכך לאנשים שמפריע להם העניין, זה שונה מלוטמים או ורדים אשר מפילים את עלי הכותרת בקץ הפריחה ודורש תחזוקה לאלו אשר מתקשים לעמוד בציפיות של שלמות. ( זהו OCD מתון). לחלק מן האכילאות שימושים רפואיים רבים אך זה כבר עניין נפרד.

אחד הדברים הנפלאים באכילאה הוא העלה, אפשר ללטף ולבהות בו שעות.

בישראל חמישה מינים הצומחים בר ביניהם אכילאה ריחנית, אכילאה קיפחת ואכילאה קטנת פרחים. היה מעניין לנסות להכניס אכילאה ריחנית לגינות, היא פורחת חודשים ארוכים ויכולה להשתלב נפלא אם לא תהיה רגישה להשקיה קיצית, אם אזוביון מדברי הצליח אז אולי גם היא יכולה.

אכילאה רייחנית בבר, למעלה מ2600 מינים הפזורים על 20000 קמר (תלוי את מי שואלים)
אכילאה ריחנית בבר, למעלה מ2600 מינים הפזורים על 20000 קמ"ר בקרוב (תלוי את מי שואלים)

אכילאה משונצת: זהו מין  שהשתמשתי בו רבות בעבר ופחות היום בעל נטייה לקולוניאליזם. גובהו 25-30 ס"מ ורוחב הכרית המקורית היא 40-50 ס"מ כך לפחות הוא גדל בהתחלה, גוון עליו אפור בהיר ופריחתו גדולה וצהובה (מעט דהויה). אני ממליץ להיות זהיר בשתילתו, הוא מצמיח נצרים הרחק מצמח האם ואם הגינה אינה מבוססת הוא יכול לבלוע בנקל צמחים קטנים קרובים, חזק ביותר ומתאים לשמש מלאה ועד חלקית. מצפון-מרכז אסיה ועד דרום אירופה. מסתדר עם מעט מאוד השקיה.

קולוניאליזם נמוך קומה, זהירות! אכילאה משונצת.
קולוניאליזם נמוך קומה, זהירות! אכילאה משונצת.

אכילאה אלף העלה רד ולווט / רד ביוטי : שני זנים הראשון עם גוון פריחה יותר לכיוון האדום – אדום בהיר והשני לכיוון הסגלגל, העלים ירוקים ומוריקים, במקור הם באים מאזורים מעט יותר גשומים באירופה ולכן נראים פחות טוב ביולי-אוגוסט אך בספטמבר ועד מאי הם נפלאים ופורחים רבות. גם הם קולוניאליסטים אך פחות מהמשונצת, גובה העלווה 30-40 ס"מ והפרחים אף גבוהים יותר. אני נוטה להשתמש בהם פחות משום שיש להם מראה מעט יותר "ממוזג".

אופי שונה, מעט יותר ממוזג אכילאה אלף העלה רד ביוטי.
אופי שונה, מעט יותר ממוזג אכילאה אלף העלה רד ביוטי.

אכילאה סוככנית : מין נפלא החביב עלי ביותר. קטנטן אשר אני לומד להכירו בשנים האחרונות, כל גובהו 10-15 ס"מ ורוחבו 30-40 ס"מ, גוון אפרפר, פריחה לבנה, עניו ונחבא אך בעל נוכחות מעשירה ומשמחת. בניגוד לקודמים הוא כמעט נזירי בהתנהגותו, היו מקרים שראיתי שסבל בשמש קופחת ולכן מראש אני משתדל לשתלו במעט הצללה. גדל בר ביון (לא אתפלא אם במנזרים).

נוכחות נזירית - אכילאה סוככנית
נוכחות נזירית - אכילאה סוככנית

שתילי הר מוכרים גם אכילאה קיפחת שהוא מין בר, טרם השתמשתי בו אך הוא אמור להיות גדול בהרבה מן הקודמים, למי שיש ניסיון מוזמן להעיר.

לסיום שני דברים קטנים: בזמן האחרון פונים אלי לא מעט בענייני הקמת גינות. אני לא עוסק בכך, אמנם אני עובד עם גננים אך אני איני קבלן גינון אלא מתכנן ומייעץ בלבד (ונותן הרצאות). זה יחסוך לכולנו זמן אם יהיה סנכרון בציפיות בעניין זה.

כמו כן אני מזכיר לכולם שבלוגינון עובד גם בפייסבוק, הצביעו באצבע ותנו לייק.

6 תגובות בנושא “גינות קטנות, צמחים קטנים – אכילאה.”

  1. אכילאה קיפחת. גבוהה יותר מאכילאות אחרות וקצת שתלטנית . גובה בסביבות 120 ס"מ ולכן מתאימה מאחורה כששתולה בערוגה עם צמחים קטנים.
    יש גם את אלף העלה הסטנדרנטיים (מופיעים בקטלוג מלצר) שגם מומלצים.

    כרגיל תודה .

  2. יפה אמרת, גינות קטנות – צמחים קטנים.
    יש לי ניסיון רע עם אכילאות. אני חוששת שהן לא אוהבות את הלחות שבמישור החוף.

  3. אבינדב שלום.
    אני גר באזור יהוד,מחזיק בגינה את המשונצת,סוככנית,(4 ש שמש)ושני הזנים של אלף העלה כ- שלוש שנים.באגוסט-ספטמבר הם נראים פחות טוב,אך מתאוששים בחורף ונראים מצויין באביב ותחילת הקיץ.יתכן שקשה להם באזור החוף,אך בשפלה הנמוכה הם משגשגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.