משמש לצל (המשך) וגם הנבטה של אורן הצנובר.

שלושה צמחים:
לצורך הפרויקט בפארק הוד השרון אני מנסה להרחיב את ארגז הכלים המצומצם של צמחית שמש העוברת לאחר 5-8 שנים לצל תחת העצים הגדלים. בניגוד למרחב התמרון האדיר של צמחיה ים תיכונית לשטחים שטופי שמש החלקים המוצלים הם תמיד משקולת על הצוואר. כפי שכתבתי אני מקווה שפואנית איטלקית תצליח לשרוד עם השקיה בפערים גדולים ותגשר את המעבר לצל שם היא שוחה בבטחה. צמח נוסף בו אני עושה שימוש גובר בשנתיים האחרונות הוא קנאורון תלת זרעי (Cneorum tricoccon) זהו בן שיח קשוח מאוד ממשפחת הפיגמיים שאני מכיר את יכולתיו שנים רבות מגן הורדים וגנים ציבוריים נוספים. יש לא מעט אני מניח שיגדירו אותו כצמח משעמם משהו אך לי יש חיבה גדולה אליו. ראשית הוא יציב ומאריך שנים (עשרות לדעתי בלי בעיה) ומלבד זאת פירותיו הצהבהבים-כתמתמים-אדמדמים המבשלים בקיץ לטעמי נראים נפלא (הפריחה זניחה). הוא גדל בר במערב הים התיכון ככול הנראה בצרפת, ספרד ומקומות סמוכים (האיים הבלאריים) ומהתמונות באינטרנט ניתן לראותו גדל באזורים ים תיכוניים בשמש מלאה. העלווה שלו "מקומית", מאוד מזכירה זית ואני מניח שלו פסעתם בחורש והוא היה מונח למרגלותכם הייתם חולפים על פניו בלי להניד עפעף. היכולת שלו לעמוד בתחרות שורשים היא אולי המרשימה ביותר מכל הצמחים אותם אני מכיר. הוא גדל ונראה טוב תחת עצים בוגרים בצל (גם אורנים!) אפילו צמוד לחלוטין לגזעם. הוא יוצר כרית יפה וצפופה למדי בגובה 45-55 ס"מ וברוחב 70-80 ס"מ (ולא כפי שכתוב באתר הזה) וגדל בקצב בינוני. פיזרתי בגן המנזר הבנדיקטיני קרוב לעשרים שתילים ממנו.

משמש מלאה לצל מלא - קנאורון תלת זרעי
משמש מלאה לצל מלא – קנאורון תלת זרעי

שירה משתילי הר הסבה את תשומת ליבי לצמח אכילאה סוככנית (Achillea umbellata) שנמצא בטעות או שלא בחלקה המוצללת (רשת צל 90%). שתלתי אותו מעט בעבר ולא בצדק, זהו בן שיח נמוך מאוד ומשתרע בגובה 10-15 ס"מ ורוחב של 40-60 ס"מ. בניגוד לאכילאות רבות (כמו משונצת) הוא איטי ולא פולשני, כבר כתבתי עליו בעבר בפוסט על אכילאות אך המציאה המדהימה שלו כצמח להצללה כמעט שלמה מביאה אותי להחזירו למרכז הבמה המכובדת. גם לאחר מספר שנים אני רואה כי הוא מחזיק מעמד יפה ולא מתנוון כפי שחששתי תחילה שיעשה אך האם הוא יצליח להעביר קיץ קופח במישור החוף לפני שחופת העץ תצל עליו לאחר מספר שנים זאת שאלה טובה, הוא אנדמי ליוון ושם ממה ששמעתי גם היורו קופח וגם השמש. אנא עדכנו מנסיונכם, יש לציין שהוא ככול הנראה רגיש להשקיה מרובה וחוסר ניקוז. גם אותו שתלתי שוב בכמה מקומות לאחרונה, בשורש, במנזר הבנדיקטיני ועוד.

עלווה מכסיפה נפלאה. משמש ועד צל? אכילאה סוככנית בבדיקות
עלווה מכסיפה נפלאה. משמש ועד צל? אכילאה סוככנית בבדיקות

בת עופרית עופריתית (Ceratostigma plumbaginoides) טרם עשיתי בה שימוש במישור החוף, השפלה או אזורים חמים אחרים אך מן האינטרנט וכן מספרו של פיליפי לא מצאתי קובלנות בעניין. זהו צמח המתפשט באופן לא אגרסיבי על ידי שלוחות שורש תת קרקעיות וככזה צורת חייו היא מאריכת שנים שכן הוא מחדש את עצמו ללא הרף. יש לי קרובת משפחה אשר לא אזכיר את שמה (25% סיכוי למנחשים) שיש לה אלרגיה מותנית מכורח ילדות בצל עופרית הכף, צמח שאני חושב שהוא אליפות עולם אך בשבילה זה "גינון ציבורי". נו בסדר. למי שיכול להתגבר על עכבה שכזאת בת עופרית עופריתית היא כוכבת גדולה בתחום שכן הפריחה שלה כמו של אחותה הבכורה מופיעה בכל חודשי החום כלומר למעלה משישה חודשים בשנה אך כהה בהרבה, היא יוצרת גוש שהולך ומתרחב ויכול כאמור לעבור משמש מלאה ועד לצל מלא כולל תחרות שורשים עזה. המינוס היחדי הוא היותה נשירת חורף ולכן יש לשתול איתה צמחי חורף, אם הכוונה היא אכן מעבר משמש לצל הצמח אשר יתאים מכל לפעולה משלימה זאת יהיה רקפת מצויה גם מבחינת הגובה וגם מבחינת האור המשתנה, אם היא נשתלת בשמש מלאה ועד חלקית כמובן שניתן לשלב צמחים אחרים לחלוטין בין אם הם גאופיטים/רב שנתיים של חורף או אף חד שנתיים קטנים. צריך לזכור שבת עופרית עופריתית היא צמח נמוך מאוד ועולה לגובה 15-25 ס"מ בלבד. אני חושב שזה צמח מעולה האין כך?

משמש ועד צל אך נשיר חורף - בת עופרית עופריתית
משמש ועד צל אך נשיר חורף – בת עופרית עופריתית

 

מלבד זאת עוד נ"צ.
הפוסט הקודם הרעיש עולמות ונרשמה תגובה בודדת על שגיאת כתיב. אנא מכם, רשמו את הערותכם, התרשמותכם, קובלנותכם, נאצותכם ואת זעמכם הקדוש. הדיון מנער אבק ומקיף פרספקטיבה שקשה לאמוד בזוג עיניים בודדות.

ולקראת סיום עוד צמח חדש:
קרנונית לבידה (cerastium tomentosum) משפחת הצפורניים גדל במקור באיטליה באזורים הרריים (באתר של מלצר מצויין שגם בסיציליה אך יש לזכור שעל אף שסיצילה היא בדרום יש בה הר גבוה כמעט ב1000 מטר מראש החרמון). הוא גדל לגובה 15-20 ס"מ גובה ו50-70 ס"מ רוחב, משריש במגע בקרקע עם עלווה כסופה צפופה ופריחה לבנה מרהיבה בראשית הקיץ. לשמש מלאה ועד שמש חלקית. זהו צמח מהיר למדי וגם קצר חיים אך לא ברור לגמרי מה יכול לקצר יותר את חייו, רגישותו להשקיה מרובה? ניקוז גרוע? פיליפי מציין אדמה כבדה אך יתכן שאדמה קלה לא תעזור משום שזאת בישראל לפחות בדרך כלל מגיעה עם חום ולחות. ניסיתי לשתול אחד באזור כזה לפני כמה שבועות דיווח בהמשך. יתכן שהוא דורש אזורים גבוהים עם אדמה סלעית בעלת חלחול מעולה כלומר מעט אדמה הרבה אבנים, בקיצור זה לא צמח שככול הנראה המתאים בדיוק לכל מקום אלא אם כן אנחנו מראש נותנים לו פג תוקף קצר מועד. לי ולנדב המנהל את משתלת נטף יש דיון מתמשך בנוגע לצמחים קצרי טווח, אני כפי שניתן לצפות מעדיף להמנע מהם, נדב חושב שיש להם מקום להעשיר את הגינה. והאמת למי שלא שמע לא נמצאת בשום מקום באמצע.

התמונה מויקיפדיה שכן לא הספקתי עוד לצלם:

קרנונית לבידה (תמונה מויקיפדיה)
קרנונית לבידה (תמונה מויקיפדיה)

מחר דנקן נכנס לניתוח, גידול שפיר הולך וטופח לו סמוך לעינו, זהו הגלגול השלישי של דנקן איידהו שכבר הופיע כעורבני וכעורב בפעמיים הקודמות, הוא נחת על גג מכונית לידי והחל לקרוא לי לפני שלושה חודשים, סיפור ארוך ולכן אקצר (אם ישרוד את הניתוח אולי ארחיב) הבעיה העיקרית כרגע היא ששיאנה לא מחבבת אותו במיוחד. הייתי מצפה למשהו אחר לאור ההיסטוריה המשותפת שלהם אבל ניחא.

גלגול שלישי (לפחות) דנקן אידהו
גלגול שלישי (לפחות) דנקן איידהו

התחלתי להנביט עם בני השלישי בן ה7 צנוברים, אם אתם חושבים שילדים אוהבים רק לאסוף ולפצח צנוברים תנו להם להנביט, זה פלא אמיתי ומרהיב ביחס לזרעים "רגילים" (כלומר חד ודו פסיגיים). עשינו ניסוי רב מערכתי וחילקנו קרוב לעשרים זרעים לארבע קבוצות: עם השריה במים, עם שפשוף הקליפה, עם חימום קל על מחבת ואחת ללא התערבות. בינתיים נבטו חמישה משתי קבוצות. נחשו.

לראות 13 עלים יוצאים כמניפה מיסטית מתוך כרית מיניאטורית זה באמת מראה שלא חוזים כמותו כל יום, כמו לראות דינוזאור בוקע מביצה.

קל להנבטה - מיסטיקה בהתהוות - אורן הצנובר שריד לעידנים אחרים
קל להנבטה – מיסטיקה בהתהוות – אורן הצנובר שריד לעידנים אחרים

זהו.

 

 

 

 

 

19 תגובות בנושא “משמש לצל (המשך) וגם הנבטה של אורן הצנובר.”

  1. עם אכיליאה סוככנית יש לנו ניסיון טוב בשפלה בחצי צל. בת עפרית עפריתית באזור השפלה מצליחה יפה, אבל הבעיה היא כשהפריחה מתייבשת היא די דוקרנית.
    לגבי עפרית הכף, גם אני כמו הקרובה שלך, זוכר אותה לרעה מהילדות בירושלים , הייתה שתולה בכל מקום, ונדבקת לבגדים ולשיער ולאיפה לא.

  2. דודו זה בשורות טובות. שמש מלאה כמובן יהיה בשורות טובות עוד יותר. אני חושב שאתה מחליף את בת עופרית עופריתית בבת עופרית חבשית שהיא ממש דוקרנית. בכל מקרה גם אתה וגם בת משפחתי העלומה חייבים לצאת מזה

  3. אני הייתי נזהר עם אכילאה סוככנית, ולא מבסס עליו כיסוי נרחב. ראיתי מקרים שהתנוונה אחרי זמן מסוים. לגבי קרנונית הנה כאן במבשרת באדנית עם פרלייט, בשמש מלאה השקיה 4 פעמים בשבוע. התמונה מלפני חודשיים, עכשיו עלווה יפה מאוד ללא פריחה. כנראה שהניקוז בפרלייט טוב לה

  4. ניקוז של פרלייט טוב לכולם, לא שמעתי על צמחים שהתנגדו לו. בת כמה הקרנונית הזאת? לגבי כיסוי אני בכל מקרה משלב צמחים רבים, חשבתי שהאכילאה יכולה להתווסף. אבל מאילו סיבות באה ההתנוונות ולאחר כמה זמן? האם עודף השקיה? חלחול? אני מכיר אותה כבר בערך ארבע שנים אולי יותר והיא עוברת טוב את הזמן.
    אני רואה שם גם דם המכבים שמתנוון אחרי 2-3 שנים? כמו ששמתי אצל אלון, גם שם הוא החזיק בערך שלוש שנים. אבל גינון מיכלים זה סיפור אחר לגמרי בכל מקרה

  5. לגבי האכילאה אני לא בטוח, בגינה אחת היה מאוד יבש ולא החזיקה, בגינה אחרת באדנית עם הרבה השקיה אחד מתוך שלושה התנוון. לגבי הקרנונית הזו בת חצי שנה קצת יותר בכל מקרה יכול להיות שזה מראה שהקרנונית צריכה ניקוז מעולה כדי להצליח

  6. כן, אבל זה רק חצי מהעניין, צריך לבדוק מה אורך החיים שלה. צמח שצריך להחליף כל שנתיים הוא הלכה למעשה עונתי, זה תחזוקה ובעיקר פגיעה במרקם השלם של החוויה הצרופה, חישוף אינסטלציה בכל שנתיים בבית רק על מנת לתלות כיור יפה לא נשמע הגיוני למרבית האנשים למרות שבגינות זה עובר בלי מחשבה

    עטרה זאת שאלה מצויינת, אחפש תשובות

  7. טוב תשובה מהירה צצה מויקיפדיה אך זה לא סותם את הגולל ויש להמשיך לחפש:

    "Its fruit have no food value. The plant is rich in tannin, and can be used as a source of fuel."

    אבל נראה שציפורים ולטאות אוכלים אותו ומפיצים את הזרעים

  8. בת עופרית עופריתית למיטב ידיעתי לא אוהבת שמש מלאה ונראית צהובה ופחות טוב מאשר בשמש חלקית או בצל. הסתיו שלה גם יפה מאד כשהיא מאדימה בחלקה..
    דודו אולי מתייחס לבת עופרית חבשית שדוקרת?

    חבצלת החוף עובדת אצלי מצויין בצל כמעט מלא, בגינה חסכנית, שמש ישירה שעתיים ביום רק בקיץ.
    יש לה עלווה די הרבה חודשים בשנה והיא פורחת קיץ-סתיו, כצפוי ואולי קצת יותר מאשר בערוגות מושקות בשמש מלאה (והרבה יותר מאשר בטבע).

  9. שלום ענבל, תודה. אני מסכים שבת עופרית בשמש מלאה לא נראית בשיאה אבל זה מחיר קטן למעבר בין השמשות, במיוחד עם היא משולבת בעוד שבעה או שמונה מינים שונים. חבצלת זה רעיון מצויין ולא ידעתי שהיא מסוגלת לפרוח בכה מעט שמש. אבל איפה ראית בת עופרית בשמש מלאה, בשפלה/מישור החוף? או בהר?

  10. במישור החוף

    מצאתי ברשת מחקר מעניין שנערך לגבי ליפיה זוחלת בתנאי השקיה חסכנית
    http://ccuh.ucdavis.edu/industry/Kurapia/gallery

    האם הליפיה משתרשת במפרקים למיטב ידיעתך?
    היא מוצגת שם כצמח לאחיזת קרקע וייצוב מדרונות.
    בנוסף- נראית בתמונות כצמח חיפוי למגרש משחקים ול'מדשאה' ביתית קטנה על גג ירוק למרות שמספרים שפריחתה מושכת דבורים במיוחד..

  11. זה מסביר טוב יותר את ההצהבה של בת עופרית עופריתית, בהר זה באמת פחות דרמטי.
    תודה על הקישור, בקרוב אבחן ליפיה בתנאי הצמאה כי כבר שמעתי שהיא מפתחת עמידות. אני שתלתי ליפיה במישור החוף בינתיים בשמש מלאה ועד כה עם הרבה מים. תעשי גוגל על בלוגינון ליפיה זוחלת ותגיעי לכמה פוסטים בעניינה. היא שתולה עם עוד מינים רבים, שתלטנית ואגרסיבית ואכן מושכת דבורים אך לא באופן קשה היות וכל מעטפת השיחים שמסביב פורחת גם היא ומושכת דבורים רבים. היא משתרשת חזק מאוד במפרקים. תחפשי בפוסטים הקודמים יש גם תמונות

  12. שלום וברכה,
    בגלל הנטיה שלי להיסחף, אנסה לתמצת:
    -אני איתך לגמרי לגבי עפרית הכף ואני חושבת שזה נפלא שהיא נשארת איתך ומקשטת בגדים ופרוות הבאים איתה במגע. בצורה שכזו היא גם הופכת לחלק מזיכרון הילדות או מזיכרון של מקום ולמעשה "נוגעת" גם באלו שפחות שמים לב לצמחים בסביבתם ובצורה כזו אפילו מהווה מעין שגרירה.
    -לגבי בת עפרית עפריתית – באיזור מישור החוף בין חיפה לזכרון יעקב – היא נראית נהדר בשמש מלאה, במיכל, אפילו עכשיו באמצע אוגוסט… ומרגשת לא פחות בסתיו, כשעלוותה מאדימה לקראת נשירה.
    -לגבי צמחים שתוחלת חייהם קצרה – תלוי למי ותלוי היכן. ברבים מהמקרים קיים רצון לשתול "פעם אחת ולתמיד" וכשצמח מת זה "תיק", עוד משימה לבצע. במקרים רבים אחרים, מותו של אחד מהווה שער לפנטזיות חדשות, ממש הזדמנות. אמרת משהו על אמצע, לא?
    -חייבת כמה מילים על האילנטה הבלוטית- בתור אחת המשתייכת לאחד המינים הכי פולשניים והרסניים (אני, לא האילנטה), מין מין כזה שחושב שהוא יודע הכל…העובדה שבני מיני מגדירים אותה כנזק ממש לא מפריעה לי לאהוב אותה ולתת ל-3 אילנטות מיוחדות להאיר את יומי בדרכי השגרתית והמשגעת מטה מהכרמל.
    הסתגלתנות שלה לא מאיימת עליי ומי אנחנו שנשפוט אותה על הרס/שינוי בתי גידול, חומות או בכלל?
    -פעם ראשונה שאני קוראת את הבלוג. נהניתי. תודה

  13. ניבי תודה רבה. יש לי חיבה לשפוט. בני אדם במיוחד ואת השפעותיהם על העולם. האילנתה נכנסת במשבצת זאת. כתבתי עליה רבות, הנה פה יש סיכום את מוזמנת לקרוא

  14. שלום
    רציתי לדעת האם יש לך שתילים של אורן הצנובר
    ואם כן האם תהיה מוכן למכור אותם

  15. שלום אבינדב,
    איזה בלוג נפלא!! כף גדול.
    שאלה לגבי האכילאה הסוככנית- איזו השקיה היא מבקשת? מועטה? בינונית?
    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.