כמה וכמה עניינים (שלהבית ורודה, תמ"א 38, מסחר לייקים בפייסבוק ועוד)

כמה מילים על אמינות פייסבוק ולייקים.

לא קל להתברג גבוה בגוגל, יש אין ספור טכניקות לשיפור/משחק/עיוות הנתונים או מה שכל ילד יודע היום להגות מבלי שיש לו מושג מה המילה מתארת – האלוגריתםאחת הדרכים שהיו פופולריות לפני שנתיים-שלוש (ואולי עדיין היום) היתה באופן עקיף דרך פייסבוק, דף עסק שיש לו מספר הקלקות רב על like עולה בדירוג החיפושים. התוצר הישיר לסריקה הזאת של גוגל היתה באופן מידי סחר בלייקים. הראשון מתבצע על ידי פיסבוק עצמה ("שלם 1/5/10-$ ליום והעלה את תפוצת הסטטוס/דף") דבר שעשיתי במספר מצומצם של פוסטים עד שנוכחתי לדעת שללוחצים אין עניין וחצי עניין בתוכן כתיבתי ועיקר הפעילות באה על מנת לייצר חזות תקינה לחשבונות מזוייפים (יש קרוב למאה מיליון חשבונות פייסבוק מזוייפים). הדרך השניה, הזולה והמהירה יותר ולכן גם פופולרית יותר היא לפנות לסוחרי לייקים. כן כן יש דבר כזה וחלקו מגיע מחשבונות פייסבוק בעולם השלישי, רופִּי לאלף לייקים ליום ואתה מסודר. בהתאם לתוכן אותו אתה מוכר המחיר משתנה כמובן, קידום גני ארועים יעלה פי אלפים ורבבות מקידום קיסמי אוזניים. אבל העיקר הוא זה: כאשר אתם רואים דף פייסבוק ולו אלף, עשרת אלפים או מיליון לייקים אין זה אומר דבר וחצי דבר על מספר האנשים אשר הביעו הערכה כנה אליו. אם אתם מעוניינים להביע הערכה כנה לדף שלי אתם מוזמנים לעשות זאת פהואם אתם רוצים לקבל עדכונים מסודרים אפשר פשוט להירשם כמנוי לבלוג דרך המייל (בתיבה למעלה מצד שמאל).

את כל זה בין השאר כתבתי כי מישהו תפס טרמפ על השם בלוגינון וכבר שנתיים מוכר כל מיני תכנים שיווקים שבינם ובין המציאות אין דבר וחצי דבר (כמו נפח התעבורה הנכנס לאתר שלו). זהו.

שני צמחים חדשים נוספים:

שלהבית ורודה – כתבתי בעבר על שלהבית דביקה המקומית וכן על שלהבית שיחנית  (Phlomis fruticosa), היתה תקופה קצרה שנטף עוד הבחינו בתת מין מעט שונה שכונה בשם שלהבית מאפירה אבל הצמחים התערבבו וכיום ניתן למצוא במשתלות למעשה רק את שני אלו. פיליפי מתאר בספרו כמעט עשרים(!) מינים ותתי מינים של שלהבית לצורכי גינון שבחשבון פשוט הם פי עשר מההיצע המקומי. זאת אחת הסיבות אשר שימחו אותי מאוד לשמוע כי נטף הצליחו לרבות את השיח שלהבית ורודה     (Phlomis purpurea, במקור מספרד ופורטוגל) אשר נמצא אצלם כבר כמה שנים. מסתבר שריבויו נתקל בקשיים רבים וההצלחה לבסוף הגיע במרכז וולקני בניסוי עם הורמון השרשה שונה. שתלתי אותו לראשונה בגינה בארץ ישראל! ועד כה הוא מגיב מצויין. לאלו שמפנטזים על פריחה בצבע של איזו פוקסיה זועקת נכונה אכזבה, הפרח אמנם נופל תחת הגדרת הצבע "ורוד" אך זהו ורוד חיוור ולא חיית מסיבות על LSD.

בסיום הפריחה כבר, שלהבית שיחנית
בסיום הפריחה כבר, שלהבית שיחנית (מאחורה בכתום אוזן ארי)
פוטנציאל אל הלא נודע - שלהבית ורודה
פוטנציאל אל הלא נודע – עלווה מגובששת ורחבה, שלהבית ורודה

הממדים הפוטנציאלים שלה הם 80-100 גובה ומעט רחב יותר אבל נצטרך פה סבלנות.

מרווה דורית – צמח נוסף שנטף הביאו לאחרונה, זהו מין שמקורו במערב אסיה עד מרכז אירופה, עושה רושם כי הוא עמיד ליובש, שתלתי אותו עד כה רק בשלוש גינות (באזור ההר) והוא עושה רושם מצויין גדל מהר מאוד, עלווה שמשוחחת יפה עם זאת של מרוות יהודה למשל ופריחה רבה בקיץ עד הסתיו בינתיים. באינטרנט מציינים כי ישנו זן מבורר בשם 'גשם סגול' ('salvia verticillata – 'purple rain) אשר פריחתו אינטנסיבית יותר ועמוקה בצבע ויהיה מעניין אם משתלות יוכלו לעשות מאמץ להשיגו משום שהתמונות מאוד מרשימות. לא ברור אם מזריע עצמו או לאו יש לי תחושה שכן. הגובה גם כן לא ברור ובשתילי הר מציינים 40-90 ס"מ שזה משרע רחב מידי בשביל לדייק בשתילה. אני שתלתי אותו כ50-60 לגובה העלווה, הפריחה גבוה יותר נראה שהוא מתרחב הרבה מעבר לגובה ויכול להגיע למטר ויותר. גם לא ברור מה אורך חייו, העובדה שהוא בעל צימוח עשבוני ולא מעוצה לא נותנים אופק רחוק אבל יש הפתעות בחיים.

נורא מעצבן אבל אני לא מוצא תמונה טובה, תאלצו להאמין לי שהצמח המוקף בעיגול שם למטה משמאל זה הוא.

מרווה דורית - מוקפת בעיגול נשבע!
מרווה דורית – מוקפת בעיגול נשבע!

ומשום שמהתמונה במנזר כמובן אי אפשר לראות כלום מלבד גוש ירוק הנה תקריב מהאתר הזה. אבל באמת שהיא פורחת כך:

לא תמונה שלי אבל זאת באמת מרווה יפה. מרווה דורית
לא תמונה שלי אבל זאת באמת מרווה יפה. מרווה דורית

 

תמ"א 38 גינה

בבניין בו אני גר החלו לפני מספר שבועות לבצע "תמ"א 38. ככול הנראה יתאפשר לי תכנן את הגינה וזה יהיה סוף כל סוף שינוי מרענן אצלי משום שבמקרה דנן הסנדלר לא הולך יחף אלא על קוצים ומסמרים חלודים ואת עינו מענות יום יום מסרקות ברזל מלובנות בעודו מביט מעבר לחלונו. הגינה כה מוזנחת וטובעת בשיחים שנשתלו לפני עשרות שנים כגון עופרית הכף, סביון מזוות, הרדוף הנחלים ועוד. שני ארועי שלג קשים והמתנה לבוא התמ"א הפכו את המקום לגן עדן לאילנתות. טרם תכננתי גינה לבניין ואני חושב שזה אתגר גדול משום שכל הפרספקטיבה הן מבחינת רצון הדיירים והן מיחסי גובה הבניין ומידות הגן גוזרים תפיסה אחרת לחלוטין מאשר גינה ציבורית גדולה או לחילופין גן רחב ידיים במושב. הבניין יעלה משלוש קומות לחמש ושטח האדמה יצטמצם כמובן מהמרפסות החדשות, הממ"ד והמעלית אך בגלל שלמעשה הוא יתחיל כמעט מבראשית ניתן יהיה לבנות אדנית מסביב בגובה 120 ס"מ וליצור מיסוך עם שימוש במינים רבים של שיחים בינוניים בגובה 80-120 ס"מ ולא ענקי צימוח שמאלצים את ועד הבניין לקרוא לגננים פעמיים בחודש לתספורת. ולכן גם ישאר בחלק הפנימי של החצר מרחב תמרון לטרסה נמוכה עוד יותר ולשבילים ורחבות משחק מרוצפות על אף הצמצום. בקיצור יכול להיות מאוד מעניין. אשתף בקרוב כמה שרבוטים.

הנה יציקת הממ"ד שהתחילה שבוע שעבר: גן עדן לילדים חובבי טרקטורים.

תמ"א 38 גינה אחרת לחלוטין
תמ"א 38 גינה אחרת לחלוטין. יציקת הממ"ד!

 

 

 

 

2 תגובות בנושא “כמה וכמה עניינים (שלהבית ורודה, תמ"א 38, מסחר לייקים בפייסבוק ועוד)”

  1. תודה רבה,
    מאוד מאוד מעריכה את הפוסטים שלך, יש לך ידע עצום, בזכותך התוודעתי למספר רב של צמחים, חלקם שתלתי בגינתי. תודה שאתה חולק איתנו ומעשיר גם אותנו.
    לא ידעתי שיש לך אתר בפייסבוק, אכנס ואצביע לייק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.